Bij het huren van een sociale woning is een basiskennis Nederlands belangrijk. Niet alleen omdat de wet dit bepaalt, maar ook om onze communicatie vlot te laten verlopen. Wij spreken Nederlands bij afspraken, telefoongesprekken, en in al onze documenten. Een goede taalvaardigheid voorkomt misverstanden en maakt het voor jou makkelijker om met ons samen te werken.
Wat is de taaleis?
- Bij de start van je huurcontract: je moet een basisniveau Nederlands hebben.
- Na twee jaar sociaal huren: je moet niveau A2 bereikt hebben.
Hoe bewijs je je taalkennis?
- Bij inschrijving
- We testen of je voldoende Nederlands kan.
- Kun je genoeg Nederlands? Dan noteren we dit in je dossier en hoef je later geen test meer te doen.
- Kun je onvoldoende Nederlands? Dan kijken we of je vrijstellingen of bewijzen hebt.
- Heb je geen bewijs of vrijstelling?
- Dan moet je ons officiële documenten bezorgen die je taalkennis aantonen.
- Heb je nog geen basiskennis? Dan moet je Nederlands leren.
Wat als je geen Nederlands kent?
Je kunt je inschrijven voor een sociale woning, ook zonder kennis van het Nederlands. De taaleis geldt pas wanneer je effectief sociaal huurt.
Wil je Nederlands leren?
Meer info vind je op Ik doe mee.
Lees meer: Taalkennisvereiste bij een sociale woning | Vlaanderen.be