Het antwoord hangt af van wanneer je jouw huurcontract hebt getekend:
1. Voor 1 maart 2017
Als je vóór 1 maart 2017 een huurcontract tekende bij Woonstroom (of de voormalige Lierse Huisvestingsmaatschappij, Duffelse Volkswoningen, enz.), dan heb je een contract van onbepaalde duur.
Dit betekent dat je levenslang kunt huren, zolang je aan de huurvoorwaarden voldoet en je verplichtingen als huurder nakomt.
2. Na 1 maart 2017
Voor huurcontracten afgesloten na 1 maart 2017 geldt:
- Het contract loopt negen jaar.
- Na deze periode wordt je contract telkens met drie jaar verlengd, als je aan de voorwaarden blijft voldoen.
Deze voorwaarden zijn:
- Je inkomen is niet te hoog.
- Je woning is niet te groot. Als de woning onderbezet is (te veel slaapkamers), kan Woonstroom je een kleinere woning aanbieden. Weiger je twee keer een passend aanbod? Dan wordt je contract niet verlengd.
Redenen voor stopzetting van een huurcontract
Woonstroom kan je huurcontract stopzetten, ongeacht of je een contract van onbepaalde duur of een contract van negen jaar hebt. Belangrijke redenen zijn:
- Het niet naleven van het huurcontract of de huisregels.
- Grote en blijvende huurachterstand.
- Domiciliefraude (je woont niet echt in je sociale woning).
- Je hebt een woning of bouwgrond in eigendom en weigert deze te verkopen.
Bij renovatie of nieuwbouw
Als Woonstroom jouw woning wil renoveren of slopen voor nieuwbouw, kan je verplicht worden te verhuizen. Dit gebeurt altijd naar een gelijkwaardige, geschikte woning.
Door goed aan je verplichtingen te voldoen (zoals huur en kosten betalen, woning onderhouden en correcte gegevens doorgeven), voorkom je problemen met je huurcontract.