Ik wil huren

Hoe gebeurt de aansluiting van water, gas, elektriciteit, telefoon en internet?

Bij de plaatsbeschrijving van je nieuwe woning vullen we samen de formulieren in voor water, gas en elektriciteit. Je krijgt hiervan een kopie. Vanaf dat moment ben je verantwoordelijk voor het verbruik.

Overname gas en elektriciteit

Fluvius zorgt ervoor dat gas en elektriciteit tot in je woning komen. Dat is al geregeld; je hoeft daar niets voor te doen.

Tijdens de plaatsbeschrijving:

  • We vullen samen het overnameformulier in en sturen dat naar jouw gekozen leverancier.
  • We geven de meterstanden door aan onze leverancier. Ons contract stopt op de dag dat jij de sleutels ontvangt.

Wat moet je zelf doen?

Sluit een contract af met een leverancier om gas en elektriciteit te kopen. Vergelijk de prijzen van verschillende leveranciers op vreg.be. Beslis thuis welke leverancier je kiest en sluit een contract af.

Belangrijk:

  • Kies je geen leverancier? Dan kiezen wij een tijdelijke leverancier voor jou. Wil je later veranderen? Dan regel je dit zelf.
  • De leverancier stuurt jou een brief met je contractgegevens. Je ontvangt daarna facturen voor je verbruik.
  • Regel zelf de overname van gas en elektriciteit op je oude adres.

Heeft je woning geen gasaansluiting? Dan regelen we alleen water en elektriciteit.

Overname water

PIDPA is de leverancier voor water in jouw woning. Je hoeft niets te doen om een contract af te sluiten.

Tijdens de plaatsbeschrijving:

  • Wij geven de meterstand door aan PIDPA.
  • Op die dag stopt ons contract. Vanaf de sleuteloverdracht heb jij een contract met PIDPA.

PIDPA stuurt jou een brief met je klantgegevens. Je ontvangt daarna facturen voor je waterverbruik.

Vergeet niet zelf de overname van water op je oude adres te regelen.

Telefoon, internet en tv

Je kiest en sluit zelf een contract af met een leverancier voor telefoon, internet en tv. Betaal deze rekeningen rechtstreeks aan je leverancier.

Let op: Vraag na welke ruimtes de installateur nodig heeft om internet aan te sluiten. Soms moet de installateur sleutels aanvragen bij Woonstroom.

Heb je recht op sociaal internet? Meer informatie vind je op Vlaanderen.be – Sociaal internetaanbod.

Uitzonderingen

Woon je in een appartement met collectieve verwarming? Dan hebben wij een contract met een leverancier.

  • Jij betaalt maandelijks een vergoeding bovenop je huur.
  • Elk jaar krijg je een afrekening op basis van je werkelijke verbruik. Hierin staat hoeveel je moet bijbetalen of terugkrijgt.

Tip: Hou alle overnameformulieren bij in een kaft. Zo heb je altijd de juiste gegevens bij de hand.

Ga naar de inhoud